Gud så kul!

Nu har jag varit ute och jagat i ett par timmar. Det var ruskigt roligt. Dessutom är det alldeles vitt här i fjällen av snö. Först gick vi upp ganska högt mot fjället. En stor rovfågel kom flaxande över mig, men den fick jag inte springa efter för matte. Tråkmatte!

Matte säger att jag gjorde ett bra jobb ute. Sökte fint och kontakten var superb med matte. Hon blev nog lika frustrerad som mig när vi inte gick på någon fågel. Däremot hittade jag en lämmel under en stubbe. Rackarns vilka roliga filurer de är. Elaka och ettriga.

Efter en och en halv timme bestämde de tvåbenta att vi skulle prova ett annat ställe, närmare sjökanten i låglandet. Där luktade det förbenat gott. Tydligen hade en massa tjädrar suttit där. När vi kom till en större bäck blev jag paralyserad i ett fast stånd. Matte kunde i lugn och ro gå upp vid min sida.

Hon gjorde sig klar med långlinan och visselpipan ifall jag skulle stöta upp någon. När matte gav jaa-kommandot så tyckte jag det var för läskigt att ta mig över bäcken. Jag vågade helt enkelt inte, men det var med största sannorlikhet en fågel eller fler på andra sidan bäcken. Attans också! Matte blev lite ledsen i ena ögat, men samtidigt var hon fruktansvärt stolt över att jag var så fast i ståndet.

Nu ligger jag och tar igen mig. Lite småkallt var det att springa i snön. Men som sagt var roligt. Det ska bli mysigt att kura i hop sig i soffan sen i eftermiddag.

image11

Tjingeling från en setter på hugget!

Kommentarer
Postat av: Berra

Nååå fuskis du har fått vara ute i fjällen o springa o ha kul!!själv väntar jag som mest hela dagarna på att lillmatte ska komma hem...Jag kanske tar semester från henna o följer dig någon gång;)Trevlig helg!!Kramkram en springer lite mindre på hugget;)

2007-11-03 @ 21:10:55
URL: http://lillmatte.blogg.se
Postat av: berra

hehe lillmatte skrev fel adress till min blogg...hone väl trött antar jag;)

2007-11-03 @ 21:12:06
URL: http://lillmyran.blogg.se
Postat av: Amy

Åh har du varit på jakt??! Inte jag inte... Eller schyyyy jag har tjuvjagat lite. Vi har ju varit på skogspromenader. perfekt tycker jag. Det passar mig som smort. Man får springa precis som man vill, bara man visar sig för matte med jämna mellanrum :-)
Du vet syrran, öhm jag tycker det är jobbigt att prata om. Pinsamt och skämmit, men.... jag tycker inte om skott... Det är läskigt när det smäller och pangar... Vill sitta i mattes knä då eller också går jag in till korgen och lägger mig... Matte har lagt jaktträningen på is ett tag. Hon lessnade när jag sa att skott var otäckt. Men matte har lovat att jag kommer få bli agilityhund istället. Du kanske kan va lite stolt över mig? Det är ju pinit när man är fågelhund...
Puzz Amy

2007-11-04 @ 15:33:18
URL: http://www.krokanden.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0