Lite från min jaktpremiär

Det var riktigt spännande när det var dags för den stora ripjaktspremiären i fjällen tidigare i höst. Shit, så kul det var att få jobba "skarpt". Och om jag får säga det själv så tyckte jag att jag skötte mig ganska så bra. Man ska tänka på att det inte är så lätt att förstå allt som man ska göra. Men jag har börjat få kläm på visselsignalerna och kommandona från matte.

image2
Här har matte peptalk med mig!

Jag sökte febrilt av halva fjällvärlden men tror ni att jag fick se någon fågel?! Nä, inte en endaste en den första dagen. *boriing*.

Däremot dag 2 fick jag både känna lukten och se flera flygfän när faster Nina och tant Kylie jagade. När tant Kylie stod för en kull började det äntligen smälla lite grann, då fick jag prova på att apportera. Weak, lite äckligt var det ju att ta den varma pippin i munnen. Men jag fick mersmak!

image3
Är det min tur att jaga snart?!

Vi har haft flera härliga turer under hösten. Roligast var nog när jag lyckades stöta upp en megastor ripkull. Det flög ju fåglar överallt.  Matte tycker att jag blir bara bättre och bättre på att hålla kontakten med henne och jag gör "fina sök" som hon uttrycker sig. Inte för att jag alltid förstår vad hon pratar om.

Ta till exempel den där förbenade drillsignalen som i bland ljuder från visselpipan. När matte blåser den så vill hon att jag ska lägga mig ner OMEDELBART. Men hur jäkla lätt är det när man väl har fått upp farten och det luktar lite smågott i näsan. Hon visslar när jag minst anar det. Och många gånger har jag försökt springa bara en yttepytte bit till.

Ni skulle ha sett matte häromdagen när vi var ute och tränade i skogen. Jag hade i förväg bestämt mig för att ge drilleländet en chans. Så när ljudet äntligen kom slängde jag mig raklång ner cirka 60-70 meter från matte. Vad tror ni hon gör då!?? Toktanten hoppade rakt upp och gastade "YES". Och jag då, jag blev ju som ett frågetecken. Ska jag stiga upp eller??!! Hon fick allt äta upp sin reaktion. Nu har hon lovat att visa sin glädje på ett liiite bättre sätt.

Sammanfattningsvis kan jag säga att det har varit en rolig första jakthöst för min del. Jag lär mig hela tiden något bra att veta.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0