En hel del träning och fjällträningskurs

Länge sen sist! Den sista tiden har bokstavligt talat flygit iväg. Det har varit en intensiv tid med en hel del träning på fjället för settrarna. Under påsken gjorde jag flera träningsturer med hundarna på fjället. Vi hittade bra med fågel så att hundarna fick många fågelkontakter.

I helgen åkte jag upp till fjällen igen. Den här gången hade jag bara Boy med mig. Under fredagen var vi och tränade ett par stycken vid norska gränsen. Lördag och söndag var det fjällträningskurs för hela slanten. Han skötte sig jättebra under kursen och visade bland annat upp ett bra sök. Vi hittade honom i stånd ett par gånger. Den ena dagen hade han att göra med en retsam ripa som sprang på marken framför honom. Jag var supernöjd efter den situationen eftersom han trots att ripan fortsatte springa på marken efter resning satte sig i samband med skott, pipa och sitt-kommando. (Han hann dock börja rota omkring i området där fågeln hade varit innan jag hann fram och koppla).

Under söndagen blev han borta under ett av släppen på kalfjället. Han hittades bakom en fjällkant i stramt stånd för två fjällripor (som inte alltid är lätta att ha att göra med). Innan jag kom fram tog han om ståndet och fåglarna lättade - Boy likaså, men han var ganska snabbt tillbaka till mig och såg ut att fråga "Jaha, matte vad gör vi nu då".

Boy har gjort enorma framsteg i sin utveckling. Han är ju trots allt just över 1 år, så det känns som om han är ganska tidig med sina framsteg. Något som känns väldigt inspirerande och peppande för vidare träning. Han visar upp ett fast och stramt stånd vid fågelkontakt, inväntar resningsorder från mig och reser villigt och friskt. Däremot kan han fortfarande vid vissa situationer gå efter en liten bit. (Den biten kommer att tränas stenhårt nu under resten av våren och sommaren). Han är dock väldigt lugn vid fågelkontakt, stressar inte upp sig utan är helt cool. Han söker av mycket mark och revierar bra i god kontakt. Han har ett ganska stort sök redan nu, som jag hoppas inte blir allt för stort när han bli äldre.

Under fredagen visade han upp en stilig spontansekundering bakom Mickes pointer Prinsen. Kul att se!

Här kommer ett gäng bilder från den senaste tiden.


Kursdeltagarna under lördagen. Foto: Sara Öhlund


Micke med sina pointrar, Uffe med Asta och Blossa samt jag och Boy på väg ned från fjället
under fredagen. Foto: Sara Öhlund


Boy har tagit stånd för ripa. Jag är på väg fram till honom. Foto: Sara Öhlund


En ripa. Foto: Sara Öhlund


Blossa, Boys kullsyster. Foto: Sara Öhlund


Boy tillsammans med Sara.


Full fart på turboföre. Snön sprakade enormt mycket av solen. Foto: Sara Öhlund


Jag och hundarna under påsken.


Boy och Stacie.

Nu väntar en tid med träning här hemma och snart så drar säsongens utställningar i gång. Nu närmast ska vi på SNFK:s utställning på Grans samt SKK:s nationella i Piteå.

/Elin


Kommentarer
Postat av: Ola Backe

Vad vill du ha för Boy ? Jag vill köpa honom men gissar att det inte blir billigt.Eller så kastbyter vi med hans pappa.Väldigt roligt att det går så bra !

2010-04-28 @ 10:42:47
Postat av: Elin

Hehe.. Nä, han blir minsann inte billig. :-) Det känns oerhört kul att det går framåt i utvecklingen. Det är inspirerande och man blir heltänd själv på att nöta vidare med träningen.

2010-04-28 @ 11:45:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0